17 Ocak 2013 Perşembe

tesettür / ihl


an itibariyle ihl sözlük'te yüz küsur (tesettür 21, türban 85, başörtü 75; bazı başlıklarda kelimelerden ikisi birden geçiyor, mükerrerler ile birlikte cem'an 181) farklı başlıkta tartışılan kavram.

günün menüsü: tesettürlü bayanların oje sürmemesi

#278213 - sirkencubin  - 03.06.2009   13:09

hakkında çok kolay konuşulabilen, muhtemelen bu yüzden hakkında çok konuşulan konu. günümüzdeki tesettür meselelerini bir paragrafta toplamak mümkün belki, ama ciltler oldu, konu hâlâ bitmiyor. galiba başka hiçbir konuda bu kadar mütehassıs ve de mütehassis değiliz.
#308904 - sirkencubin  - 09.06.2009   09:49

açık, kapalı, tesettürlü, tesettürsüz; kavramlar çorba olmuş yine. sayısız basamakları olan bir vakıayı ister istemez zihninizde bir takım kategorilere bölüp bir skala haline getiriyorsunuz, bunu yapmadan düşünemezsiniz. lakin kategorizasyonda sürekli yazı-tura veya herru-merru mantığı gütmek, her şeyi iki kutba irca etmek vakıayı ifade için çok kifayetsiz kalan bir kategorizasyon meydana getiriyor, işleri çıkmaza sokuyor, tartışmayı boğuyor.

imdi, birincisi kapalı diyen dilinizi bal arısı öpsün, açık kavramının mukabili örtülüdür, kapalı değil.

ikincisi şimdilerde tesettürlü kelimesi bile pek hatırlanmıyor, ama eskiden tam tesettürlü diye bir tabir vardı.

başörtüsü mesele oldu, mesele olmakla kalmadı elde olmayan sebeplerden dolayı kısmen bir takıntıya dönüştü ve mahiyeti değişti. netice şu: insanların zihninde türban = 0 ve türban = 1 kategorilerinden başka bir şey yok, bunu da muhtelif kelime ikilileri ile ifade ediyorlar. halbuki başörtüsü tesettür kıyafetinin bir parçası, tamamı değil. başörtüsü olmayınca tesettür durumu sıfırlanmış olmuyor, daha da tuhafı başörtüsü tek başına tesettürü ikmal etmiyor. tam tesettürlü olmamanın binbir farklı şekli var: başını örtüp de cilbab giymemek, başını örtüp dar kıyafetler giymek, başını şeffaf kumaşla -güya- örtmek, başını örtüp başka yerlerini açmak, başını örtmemek, ama geri kalan kıyafetleri bol ve uzun olmak, baş açık, etek diz altı, kol kısa, baş açık, etek diz üstü kolsuz, baş açık kıyafetler vücuda yapışık veya çok kısa veya yarı şeffaf... en az sekiz kategori çıkardık, hangisi açık, hangisi değil söyleyin, tesettürsüz denir mi denmez mi sualini ona göre cevaplayalım... farkındaysanız henüz kozmetik veya beden dili gibi parametrelerden hiç bahsetmedik...
#525907 - sirkencubin  - 31.07.2009   09:19

müteaddit basamaklar olabileceğinin idrakinde olup yine de meseleyi 0/1 mantığı ile ele almak isteyenlere söyleyecek bir şey yok, ama başı açıkken bile bazı başörtülülerden daha tesettürlü olanların varlığına şahit olduğum için şahsen o kadar keskin sınırlar çizmek konusunda isteksizim. tam tesettür tabirinin önemi burada ortaya çıkıyor, başını örtmediği zaman tesettür tam olmuyor, eyvallah; fakat bir hanım düşünün, daima uzun kollu, bol ve yakasına kadar ilikli gömlek, topuklarına inen bol bir etek veya buna mümasil kıyafetler giyiyor, namazını kaçırmıyor. bu hanıma "tamam bacı, başında eşarp yok, seni açık diye tasnif ettik; şordaki minisi mabadına yapışık olduğundan çamaşırının modeli hakkında fikir sahibi olabildiğimiz ve de üstüne giydiği -her ne haltsa- tülbentten hallice olduğu içün üç metre mesafeden özel bir hayret sarfetmeden çamaşırının rengini ve şeklini ve tabii gövdesini görebildiğimiz bağyanın yanına gideceksin" diyebilir miyiz? hadi dedik diyelim, akabinde pantolonu yarı yapışık, çamaşırını bluzunun üstüne giymiş gibi şekil veren ve de namazla niyazla alakası olmayan birini de sırf başına eşarp bağlamış diye cilbablıların yanına gönderirseniz çok pis gücenirim, bilesüz.
#525952 - sirkencubin  - 31.07.2009   09:45

hanım tesettürünün yozlaşması hadisesi, daha karmaşık meselelerin göze batan bir kısmıdır, buz dağının görünen parçasıdır. muhafazakar sınıfın ehlidünyalaşması vakıasının bir cüzüdür.
#2261324 - sirkencubin  - 20.10.2011   21:26

şahsiyeti tebarüz ettiren bir çeşit paspartu.

(sirkencubin, 18.06.2003 14:01)

setr kökünden gelen bir kelimedir.

(bkz: setr-i avret)

fıtratın reddinden ziyade bir tür algı düzenlemesidir. zata mahsus alanı zata tahsis etmektir. avlunuzdan cadde geçmemesidir. neyi vurguladığınız ve neyi kendinize ve kendinizden olanlara sakladığınızla ilgili bir tavırdır.

(sirkencubin, 26.11.2004 15:27)
#2269364 - sirkencubin  - 26.10.2011   22:38

başörtüsünden ibaret değil; hatta pardesüden, çarşaftan, çadordan ibaret de değil. tesettür bir hal ve tavırdır aynı zamanda. beden dilidir, ses tonudur, ciddiyettir, kişiler arası mesafeyi ayarlamaktır. böyle bakınca, günümüzde sadece hanımlar değil, erkekler de bolca ihlal ediyorlar buna dair sınırları.
#2539233 - sirkencubin  - 05.05.2012   18:35

tesettürün şekil şartlarının nelere tekabül ettiğini kitaplardan okuyup öğrenmek mümkün olsa da, sosyal hayatta ne ifade ettiğini; yaşamadan anlamak zor.
başörtüsü olmayınca tesettür durumu sıfırlanmış olmuyor, buna mukabil başörtüsü tek başına tesettürü ikmal etmiyor.
devamı:
#2709649 - sirkencubin  - 18.12.2012   22:47


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder