an itibariyle ihl sözlük'te yüz küsur (tesettür 21,
türban 85, başörtü 75; bazı başlıklarda kelimelerden
ikisi birden geçiyor, mükerrerler ile
birlikte cem'an 181) farklı başlıkta tartışılan kavram.
günün menüsü: tesettürlü bayanların oje sürmemesi
#278213 - sirkencubin - 03.06.2009
13:09
hakkında çok kolay konuşulabilen, muhtemelen bu yüzden hakkında çok konuşulan konu. günümüzdeki tesettür meselelerini bir paragrafta
toplamak mümkün belki, ama ciltler oldu, konu hâlâ bitmiyor. galiba başka hiçbir konuda bu kadar mütehassıs ve de mütehassis
değiliz.
#308904 - sirkencubin - 09.06.2009
09:49
açık, kapalı, tesettürlü, tesettürsüz; kavramlar
çorba olmuş
yine. sayısız basamakları olan bir
vakıayı ister istemez zihninizde bir takım kategorilere bölüp bir skala haline
getiriyorsunuz, bunu yapmadan düşünemezsiniz.
lakin kategorizasyonda sürekli yazı-tura veya herru-merru mantığı gütmek, her şeyi iki kutba irca etmek vakıayı ifade için çok
kifayetsiz kalan bir kategorizasyon meydana getiriyor, işleri çıkmaza sokuyor, tartışmayı boğuyor.
imdi, birincisi kapalı diyen dilinizi bal arısı
öpsün, açık kavramının mukabili örtülüdür, kapalı değil.
ikincisi şimdilerde tesettürlü kelimesi bile pek
hatırlanmıyor, ama eskiden tam
tesettürlü diye bir tabir vardı.
başörtüsü mesele oldu, mesele olmakla kalmadı elde olmayan sebeplerden dolayı kısmen bir
takıntıya dönüştü ve mahiyeti değişti. netice
şu: insanların zihninde türban = 0 ve türban = 1
kategorilerinden başka bir şey yok, bunu da muhtelif
kelime ikilileri ile ifade ediyorlar. halbuki başörtüsü tesettür kıyafetinin bir parçası, tamamı değil. başörtüsü olmayınca
tesettür durumu sıfırlanmış olmuyor, daha
da tuhafı başörtüsü
tek başına tesettürü ikmal etmiyor. tam
tesettürlü olmamanın binbir farklı şekli var:
başını
örtüp de cilbab giymemek, başını örtüp dar
kıyafetler giymek, başını şeffaf kumaşla -güya- örtmek, başını örtüp başka yerlerini açmak, başını örtmemek,
ama geri kalan kıyafetleri bol ve uzun olmak, baş açık, etek diz altı, kol kısa, baş açık, etek
diz üstü kolsuz, baş açık kıyafetler vücuda yapışık veya çok kısa veya yarı şeffaf... en az sekiz kategori çıkardık, hangisi açık, hangisi
değil
söyleyin, tesettürsüz denir mi denmez
mi sualini ona göre cevaplayalım... farkındaysanız henüz kozmetik veya beden
dili gibi parametrelerden hiç bahsetmedik...
#525907 - sirkencubin - 31.07.2009
09:19
müteaddit basamaklar olabileceğinin idrakinde olup
yine de meseleyi 0/1 mantığı ile ele almak
isteyenlere söyleyecek bir şey yok, ama başı açıkken bile bazı başörtülülerden daha
tesettürlü olanların varlığına şahit olduğum için şahsen o kadar keskin
sınırlar çizmek konusunda isteksizim. tam
tesettür tabirinin önemi burada ortaya çıkıyor, başını örtmediği zaman tesettür tam olmuyor, eyvallah; fakat bir hanım düşünün, daima uzun kollu, bol ve yakasına kadar ilikli
gömlek, topuklarına inen bol bir etek veya buna mümasil kıyafetler giyiyor, namazını
kaçırmıyor. bu hanıma "tamam bacı, başında eşarp yok, seni açık diye tasnif ettik; şordaki minisi mabadına
yapışık olduğundan çamaşırının modeli hakkında fikir sahibi olabildiğimiz ve de
üstüne giydiği -her ne haltsa- tülbentten
hallice olduğu
içün üç metre mesafeden özel bir hayret sarfetmeden çamaşırının rengini ve şeklini ve tabii gövdesini görebildiğimiz bağyanın
yanına gideceksin" diyebilir
miyiz? hadi dedik diyelim, akabinde pantolonu yarı yapışık, çamaşırını bluzunun üstüne giymiş gibi şekil veren ve
de namazla niyazla alakası olmayan birini de sırf başına eşarp bağlamış diye cilbablıların yanına gönderirseniz çok pis
gücenirim, bilesüz.
#525952 - sirkencubin - 31.07.2009
09:45
hanım tesettürünün yozlaşması hadisesi, daha karmaşık meselelerin göze batan bir kısmıdır, buz dağının görünen parçasıdır. muhafazakar sınıfın ehlidünyalaşması vakıasının bir
cüzüdür.
#2261324 - sirkencubin - 20.10.2011
21:26
şahsiyeti tebarüz ettiren bir çeşit paspartu.
(sirkencubin, 18.06.2003 14:01)
setr kökünden gelen bir kelimedir.
(bkz: setr-i avret)
fıtratın reddinden ziyade bir tür algı
düzenlemesidir. zata mahsus alanı zata tahsis etmektir. avlunuzdan cadde
geçmemesidir. neyi vurguladığınız ve neyi kendinize ve kendinizden olanlara
sakladığınızla ilgili bir tavırdır.
(sirkencubin, 26.11.2004 15:27)
#2269364 - sirkencubin - 26.10.2011
22:38
başörtüsünden ibaret değil; hatta pardesüden, çarşaftan, çadordan ibaret de değil. tesettür bir hal ve tavırdır aynı zamanda. beden
dilidir, ses tonudur, ciddiyettir, kişiler arası mesafeyi ayarlamaktır. böyle bakınca, günümüzde sadece hanımlar değil, erkekler de bolca ihlal ediyorlar buna dair
sınırları.
#2539233 - sirkencubin - 05.05.2012
18:35
tesettürün şekil şartlarının nelere tekabül
ettiğini kitaplardan okuyup öğrenmek mümkün olsa da, sosyal hayatta ne ifade
ettiğini; yaşamadan anlamak zor.
başörtüsü olmayınca tesettür durumu sıfırlanmış
olmuyor, buna mukabil başörtüsü tek başına tesettürü ikmal etmiyor.
devamı:
#2709649 - sirkencubin - 18.12.2012
22:47
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder