"her göz zinakardır! bir kadın kokular sürünüp
bir topluma uğrasa o şöyle şöyledir yani zinakardır!"
tirmizi 2786, nesei 5129 ve ebu dâvûd 4173
bununla ilgili bir "koku sürünen kadının zina
etmiş sayılması" tartışması çıkmıştı. o vakit şöyle yazmış idik:
A. konuyu bağlamı içinde değerlendirip
anlayabilecekler için:
1. zina sayılması tabirindeki zina sözünün literal
anlamdaki zina olmadığı açıktır. iki üç satır fıkıh okuyan biri bunu ayrıca
açıklamaya gerek olmadan anlayabilir. teknik olarak zina fiilinin vaki olması
için cima olması gerekir. teknik olarak zina olmayan bir şey zina olarak
anılmışsa, burada zina kelimesinin yorumlanması gerekiyor demektir. zinaya
teşvik anlamı taşıdığı kastedilmiş olabilir, ciddiyetine dikkat çekilmek istenmiş
olabilir vs.
2. koku sürmek tabirinden ne kastedildiği de
yorumlanabilir. en azından zina kelimesi zikredildiğine göre, zina ile ilişkisi
olabilecek türde bir koku sürme eylemi kastedilmiş olmalıdır. zina eylemiyle
hiçbir alakasının kurulamayacağı bir türde bir koku sürme eylemi
tanımlayabiliyorsanız, o eylemin burada bahsedilen esasın haricinde kalacağını
söyleyebilirsiniz. farz edin ki biri çıkıp "k. tatlısı yiyenler
günahkardır" dedi. bu kişinin bulunduğu yerde k. tatlısını sadece umumhaneden
çıkanlar yiyorsa, bu kişinin aslında umumhaneye gidenler günahkardır demek
istediği açıktır. başka bir yerde, mesela umumhane kavramının hiç bilinmediği
bir yerde bu tatlı evlerde yapılıyorsa, misafirlere ikram ediliyorsa, olay
tamamen başka bir bağlamda cereyan ediyorsa, bildirilen hükümle ikinci grubun
bir ilgisinin olmayacağı açıktır.
3. neden sadece kadın zikredilmiş denirse, bu da
muhtemelen bağlamla ilgili. eğer kadınlar için kurduğunuz koku-zinaya teşvik
denklemini erkekler için de kurabiliyorsanız, bu hükme erkeklerin de dahil
olacağı açıktır. konu zinanın engellenmesiyse, bu elbette her iki cinsi de
ilgilendiriyor. niye erkeklerden bahsedilmiyor o zaman? muhtemelen sözkonusu
toplumda kadınların koku kullanması ile erkeklerinki farklı algılanıyordu ya da
farklı etki yapıyordu. yahut belki de o an için özellikle kadınlar problem
teşkil ediyordu, özel olarak onların uyarılması gereği duyuldu. böyle bir uyarı
hiç olmasaydı da, mantık yürüterek böyle olması gerektiğini çıkarabilirdiniz. prensip
açık: sivilceni patlatmak istemiyorsan kaşıma. bu sivilce o sivilce değilse, bu
kaşımak o kaşımak değilse gerçekten, o zaman da kelimelere takılma. nelerin
yasak nelerin serbest olduğunu tek tek, bütün zamanlar ve bütün toplumlar için
gerekli ayrıntılarla sayıp dökmek mümkün değil. ipuçları verilir size, kendi
durumunuzla ilgili konuları bunlardan çıkarırsınız.
B. iki bitlik bünyeler için:
yok öyle bir şey.
allahu a'lemu bi's-savab.
(sirkencubin 19/10/2011 14:16)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder