20 Ocak 2013 Pazar

zina ayetleri ve hadislerinden çıkarımlar / ekşi


"her göz zinakardır! bir kadın kokular sürünüp bir topluma uğrasa o şöyle şöyledir yani zinakardır!"
 tirmizi 2786, nesei 5129 ve ebu dâvûd 4173

bununla ilgili bir "koku sürünen kadının zina etmiş sayılması" tartışması çıkmıştı. o vakit şöyle yazmış idik:

A. konuyu bağlamı içinde değerlendirip anlayabilecekler için:

1. zina sayılması tabirindeki zina sözünün literal anlamdaki zina olmadığı açıktır. iki üç satır fıkıh okuyan biri bunu ayrıca açıklamaya gerek olmadan anlayabilir. teknik olarak zina fiilinin vaki olması için cima olması gerekir. teknik olarak zina olmayan bir şey zina olarak anılmışsa, burada zina kelimesinin yorumlanması gerekiyor demektir. zinaya teşvik anlamı taşıdığı kastedilmiş olabilir, ciddiyetine dikkat çekilmek istenmiş olabilir vs.

2. koku sürmek tabirinden ne kastedildiği de yorumlanabilir. en azından zina kelimesi zikredildiğine göre, zina ile ilişkisi olabilecek türde bir koku sürme eylemi kastedilmiş olmalıdır. zina eylemiyle hiçbir alakasının kurulamayacağı bir türde bir koku sürme eylemi tanımlayabiliyorsanız, o eylemin burada bahsedilen esasın haricinde kalacağını söyleyebilirsiniz. farz edin ki biri çıkıp "k. tatlısı yiyenler günahkardır" dedi. bu kişinin bulunduğu yerde k. tatlısını sadece umumhaneden çıkanlar yiyorsa, bu kişinin aslında umumhaneye gidenler günahkardır demek istediği açıktır. başka bir yerde, mesela umumhane kavramının hiç bilinmediği bir yerde bu tatlı evlerde yapılıyorsa, misafirlere ikram ediliyorsa, olay tamamen başka bir bağlamda cereyan ediyorsa, bildirilen hükümle ikinci grubun bir ilgisinin olmayacağı açıktır.

3. neden sadece kadın zikredilmiş denirse, bu da muhtemelen bağlamla ilgili. eğer kadınlar için kurduğunuz koku-zinaya teşvik denklemini erkekler için de kurabiliyorsanız, bu hükme erkeklerin de dahil olacağı açıktır. konu zinanın engellenmesiyse, bu elbette her iki cinsi de ilgilendiriyor. niye erkeklerden bahsedilmiyor o zaman? muhtemelen sözkonusu toplumda kadınların koku kullanması ile erkeklerinki farklı algılanıyordu ya da farklı etki yapıyordu. yahut belki de o an için özellikle kadınlar problem teşkil ediyordu, özel olarak onların uyarılması gereği duyuldu. böyle bir uyarı hiç olmasaydı da, mantık yürüterek böyle olması gerektiğini çıkarabilirdiniz. prensip açık: sivilceni patlatmak istemiyorsan kaşıma. bu sivilce o sivilce değilse, bu kaşımak o kaşımak değilse gerçekten, o zaman da kelimelere takılma. nelerin yasak nelerin serbest olduğunu tek tek, bütün zamanlar ve bütün toplumlar için gerekli ayrıntılarla sayıp dökmek mümkün değil. ipuçları verilir size, kendi durumunuzla ilgili konuları bunlardan çıkarırsınız.

B. iki bitlik bünyeler için:

yok öyle bir şey.

allahu a'lemu bi's-savab.
(sirkencubin 19/10/2011 14:16)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder