30 Ekim 2011 Pazar

alevilerde kızın bekaretini babanın bozması / ekşi

"pis yezidilerin uydurduğu yivranç bir iddia" (berkecan, 22)

"annime soordum, dedim aanni niden bu sünniler bize bööle yapıyo dediim, büyüdüünde annarsın dedii, annamadım" (selinsu, 19)

"öküzün biri bi alevinin ayaana bassa bile, bundan sünniler alevileri eziyo sonucunu çıkarmak gerekir. bası kaka sünnilerin alevilerle porplemi vardır, hiçbi alevinin sünnilerle porplemi olabilemes, bütün e-e çocuklar sünnidir, bütün aleviler şekerdir" (fictior hughgo, 255)
(sirkencubin, 09.04.2008 13:28)


buna inanacak kadar saf birinden daha saf biri varsa, o da delikanlı yobaz kardeşlerin alevilikle hz. ali'yi özdeşleştirdiğini sanan kişidir. kazara aleviler böyle yapıyor diye düşünse bile, bu düşüncenin hz. ali ile bir ilgisini kurmaz, "hz. ali böyle mi yapıyodu" diye sorsanız, "hz. ali alevi miydi, salak" diye cevap verebilir. yobaz işte...
(sirkencubin, 09.04.2008 13:43)


aklıma gelmişken, böyle bir hurafenin tantanasının ekşi sözlük'te yapılması hayli ironik, içinizden bir çoğunun dindarlar, ülkücüler falan, tanımadığınız insanlar hakkındaki kanaatleri bundan daha ciddi bir temele oturmuyor zira. her gün en az bu hurafe kadar salakça bir sürü şey yazıyorsunuz sözlüğe, listesini yapmaya kalksak bitmez... işin esası şu: bir insan cahilse her türlü yalana inanabilir. özellikle alevilerle sünnilerin bir arada yaşamadığı çevrelerde, etrafında bir alevi görme ihtimali japon görme ihtimalinden çok farklı olmayan biri, alevileri ancak amerikalıların türkleri tanıdığı kadar tanıyan biri, böyle bir şeye inanmaması gerektiğini ilk anda kestiremeyebilir. böyle bir şeye inanması için insanın kötü niyetli olması şart değil. mezhep çatışması yaşanan belirli çevreler dışında, bir çok kişi tamamen konunun dışındadır, o kadar alakasız bir mevkidedir ki, ötekileştirmesi sözkonusu değildir. böyle insanları kazanmak istiyorsanız, kendinizi nasıl takdim ettiğinize, konuları ortaya ne şekilde koyduğunuza dikkat etmelisiniz. nötr durumdaki bir insana gidip de, "hişt ben ötekileştirilenim, beni ötekileştir" der gibi yaklaşmak, çok akıllıca bir hareket değil, eğer iyi niyetli iseniz.
(sirkencubin, 09.04.2008 13:54)


bu tür iftiralardan olumsuz etkilenen alevilerin yapması gereken son şey; susmak, içine atmak, kendini gizlemektir. içinizde biriktirdikleriniz, büyür, alevlenir, hınç olur, öfke olur; bir de bakmışsınız ki sizi dışladığını düşündüklerinizden fazla siz onları dışlamaya, sizi suçladıklarını düşündüklerinizden fazla siz onları suçlamaya başlamışsınız. sıkıntınızı samimi şekilde ifade ettiğinizde sizden yana olacak bir sürü insan bulacaksınız, sünnilerin büyük bir çoğunluğunun sizinle ilgili bir problemi yok, farklı yönleriniz varsa, bu sizin konunuz. gizlenirseniz meydanı dedikoduculara bırakırsınız, gizlenmezseniz kendinizi daha rahat tanıtırsınız. kendinize saklamayın, ama üslubunuza dikkat edin, aynı şeyi ifade etme yollarından biri insanların sizinle empati kurmasını kolaylaştırırken, bir başkası tam aksi sonuç verebilir. varlığınıza dair olumlu ya da olumsuz, belirgin bir farkındalık sahibi olmayan bir topluluğun karşısına çıkıp bu toplum bizi eziyor, dışlıyor edebiyatı yaptığınız zaman, karşınızdaki insan üzerinde bıraktığınız izlenim bir takım kompleksler, patolojik bir tutum geliştirmiş olduğunuz şeklinde oluyor. mahalli çatışmalar olabilir, yüzyıllar önce yaşanmış olaylar olabilir, ama karşınızdaki insanların çoğunluğu varlığınızı dert etmiyor. sizi sorun etmeyenlere kendinizi sorun gibi takdim etmeyin. uzun süre ezildiğiniz, dışlandığınız algısıyla yaşamış olabilirsiniz, ama bunun sebebi size karşı nefret duyan bir toplumla çevrelenmiş olmanız değil. militan bir dille ortaya çıktığınızda, nötr tutumu olumsuz tutuma dönüştürüyorsunuz, şikayet ettiğiniz tavrın ortaya çıkacağı zemini kendiniz hazırlıyorsunuz. satır aralarınızdan taşan öfke sünnilere ait değil.
(sirkencubin, 09.04.2008 15:22)


bu tür iftiralardan olumsuz etkilenen alevilerin yapması gereken sondan ikinci şey, kendilerini dinle ve dindarlarla karşıt kutupta konumlandırmaktır. "demese de tahmin ederdik" edersiniz tabii, işkembeden tahmin ediyorsunuz çünki. "alevi, ateist vs. sakallı, çarşaflı, dindar" denklemini kurduğunuz anda karşınızdaki insanların zihinlerinde şimşekler çaktırmaya başlıyorsunuz, "demek ki bunlar toplumun kalan kısmına, özellikle dine ve dindarlara düşman" izlenimi uyandırıyorsunuz.
(sirkencubin, 09.04.2008 15:33)


s..leriyle düşünen g.. kafalı bir çoğunluğun alevilere düşman olduğu paranoyası kadar tehlikeli olmayan bir iftiradır. sorun üretmediğin sürece benim sorunum değilsin, seni kim böyle kurduysa git ona kus kinini.
(sirkencubin, 09.04.2008 16:23)


anadolu'nun alevileri öldürmek ve aşağılamaktan geri kalmayan, alevileri de kendi hayatlarındaki zevk ve neşeyi boğdukları gibi boğmak isteyen bir takım pis yaratıklarla dolu olmasından (!) kaynaklanan bir iftiradır.

her satırında benim senden farklı yönlerimi nasıl aşağılama konusu yaptığını, benim yapmadığım şeyleri bana malettiğine bir bak, ondan sonra konuş. sana haksızlık eden bir kişi yüzünden on kişiye düşman olmuşsun, senin hakkındaki yanlış fikirlerin on katını benim hakkımda düşünüyorsun, ben sana düşman değilim, ama sen kendini "bana düşmansın" söylemi üzerinden düşman olarak konumlandırıyorsun. kendi nefretinle yüzleş önce, sonra karşındaki insanlara çamur atıp atmamayı tekrar düşün, öyle konuş.
(sirkencubin, 09.04.2008 16:38)


her zaman olduğu gibi, iki bitlik bünyeler için özet gerekli oldu bu konuda da...

1. senin tanıdığından çok daha fazla dindar sünniyi çok daha yakından tanıyorum, senin okuduğundan muhtemelen daha fazlasını okudum bu insanların yazdıklarından, düşünce sistemlerini senden daha iyi biliyorum, bir takım klikleri bir yana bırakırsak genel hakkında, ana kitle hakkında içeriden bir bakışla daha net bir bilgi sahibiyim, sünnilerin genelde aleviler hakkında ne düşündüklerini bana mı öğreteceksin? buna ek olarak yaygın alevi söyleminin sünniler üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunu da senden iyi biliyorum.

2. bu yalanın veya başka herhangi bir sonunun dile getirilmesi provokasyondur diye bir şey söylemedim. sorun sorunlarınızı hangi üslupla dile getirdiğiniz, bunu daha açık nasıl yazabilirim bilmiyorum. akıl vermek belki haddime düşen bir şey değil, ama davranışlarınızın çizginin bu tarafından bakınca nasıl algılandığını bildirmek ve buna dayanarak hangi sonucu almak istiyorsanız, nasıl davranmanız gerektiğine dair fikir vermek insanlık görevim olsa gerek. sorunlarınız ne kadar gerçek olursa olsun, buradan bakınca sizin dışınızda kalanlara düşmanmışsınız ve size düşman olmayan bir kalabalığı kendinize düşman etmek istiyormuşsunuz gibi görünüyorsunuz. bunu da tersinden anlamayın şimdi, alevilerin geneli hakkında bir yargı değil bu, özellikle şurada sergilediğiniz tribal tutumla ilgili.
(sirkencubin, 09.04.2008 20:28)


buna inananların oranının, "dincilerde" ensestin yaygın olduğuna inanan dangalaklardan fazla olduğuna inanmamız için mantıklı bir sebep yok. karşınızdaki topluluğun size düşman olduğu gibi bir şartlandırmaya sahipseniz, karşılaştığınız her olumsuz olayı bunun bir ispatı gibi algılarsınız. kendileri için özel bir gündem teşkil etmediğiniz çoğunluğu bırakıp da, sizinle sıkıntısı olan bir azınlığı baz alırsanız, kendi algı evreninizde sıkışır kalırsınız. üstünüze afiyet muhafazakar bir vatandaşım, annem babam da muhafazakar iki vatandaş, kardeşlerim de muhafazakar vatandaş, sülalemin yarısı cemaatlerden, öbür yarısı serbest muhafazakar, arkadaşlarımın çoğu da muhafazakar, geçen gün baktım talkta online olan vatandaşların yarıdan fazlası başörtülüydü, fakülte sıralarında nurcularla, ülkücülerle, ehl-i tarik kişilerle, radikallerle geçiriyordum zamanımın çoğunu, yurtlarında kaldım, sohbetlerine devam ettim, ocaklarına gidip geldim. fakülte bitti yine muhafazakarlar... daha kaç ay geçirmem gerekiyor? bıktırıyosunuz inanın, bırakın da ne düşündüğümüzü sizden iyi bileyim...
(sirkencubin, 09.04.2008 21:22)


1 böyle düşünen sünniler olması, sünnilerin genelinin, çoğunluğun böyle düşündüğü anlamına gelmez. dindarlar sünniler arasında böyle düşünenler olması, dindar sünnilerin böyle düşündüğü anlamına gelmez. çarşaflı sakallı insanlar arasında böyle düşünenler olması, bunların genelde böyle düşündüğü anlamına gelmez. senin karşılaştığın sünnilerin böyle düşünüyor olması, karşılaşmadığın sünniler hakkında bir yorum hakkı kazandırmaz sana. algıda seçicilik yüzünden biri yüz, yüzü bir görmüş olabilirsin. elinde sünnilerin alevilere karşı tutumuna dair saha araştırmaları varsa, dediklerini doğruluyor, beni yanlışlıyorsa, getir görelim, hatamızı öğrenelim.

1,5 sünnilerin düşünce yapısını tanımak için bütün sünnileri tek tek tanıyor olmak gerekmez.

2 böyle yanılgılar olması alevilerin hatasıdır demedik, alevilerden bir kısmının, militan ajitatif bir söylemle ortaya çıkan bir grubun hatası bu tür yanılgıları genelleyerek dindarları karşılarına almalarıdır, kaş yaparken göz çıkarmalarıdır, azınlıkla sorunu olan azınlıktan hareketle, azınlıkla sorunu olan çoğunluk kurgusu uydurmalarıdır, yaraya parmak basma metodu olarak yara kaşımayı tercih etmeleridir. üslubu güzel olacak elbette, savunmadan saldırıya geçen bir üslup kullanırsanız iletişim kanallarını tıkarsınız, önyargısı olmayanları şüpheye düşürür, önyargısı olanların önyargılarını pekiştirirsiniz. ortada kitap, internet vs olması bir şeyi değiştirmez, okuyan insanlar genelde böyle şeylere prim vermez, prim verecek olan da zaten prim vereceği şeyi okur. sorunların dile getirilme amacı, çözüm bulunmasıysa, çözümü hedefleyen bir dil kullanmanız gerekir, aksi tavırda ısrar ederseniz samimiyetinize gölge düşer. okuduğunuzu anlamayı deneyin isterseniz, burada konu bu yalanlar da değil, inanılıp inanılmadığı da değil, burada konu çatışmayı körükleyen söylem. iletişim iki yönlü bir eylemdir, kendinizi ifade ederken karşınızdakinin ne anladığını da dikkate almanız gerekir. sizi yeteri kadar tanımayan, sizin de yeteri kadar tanımadığınız insanlar sizin hakkınızda ne kadar önyargılı oldukları hakkında önyargılar geliştirirseniz, küser, susar, dalga geçer, kızarsanız, acınızı içinizde büyütürseniz, oynadığınız bu "one man show"un sorumluluğu da size ait olur. burda kimseyi taciz etmek gibi bir niyetimiz yok, tablonun göremediğiniz tarafını anlatıyoruz, dinlemek, anlamaya çalışmak yerine artislik etmeyi seçiyorsanız, bu da sizin sorununuz.
(sirkencubin, 09.04.2008 21:53)


konuyla ilgili sorun en baştan azınlıkla sorunu olan çoğunluk kurgusu şeklinde ortaya konuyor, aynen öyle. asıl adamların baskı gördüğüne inanmıyorken üslup, evet. sorunun varlığına inanmıyorum ve sorun gerçekten var olsa bile, böyle başlıklar insanları konudan uzaklaştırmaktan başka işe yaramıyor. insanları sorunun varlığına ikna etme yolu olarak seçilen yöntem tamamen yanlış, bu yolla insanları ancak sizde bir sorun olduğuna ikna edebilirsiniz. ne bu tür ajitasyonlar, ne de x olayları, y katliamları hakkındaki temcit pilavları -isterseniz listeyi edirne'den kars'a kadar uzatın- diyaloga bir katkı sağlar. benim düşünce sistemimde sana karşı sistematik baskı ve ayrımcılık uygulamamı gerektirecek bir şey yok. eğer çelişen değer yargılarından dolayı uygulamada sürekli kendini mağdur hissetmeni gerektirecek şeyler oluyorsa, bunu "siz bize düşmansınız, sistematiksiniz, dozersiniz, kepçesiniz" triplerine girmeden ifade etmeniz, makul bir orta noktaya bir adım olsun yaklaşabilmek için gerekli. ortada öyle bir söylem var ki, sanki dindar sünniler kategorik olarak alevilere diş bileyen; ezmek, yok etmek için fırsat kollayan bir güruh. inanın bu kadar cani insanlar olsaydık, bugün türkiye'de bir tane alevi olmazdı. azınlıkla sorunu olan çoğunluk bir kurgudur, dindar sünnilerin genel tavrı alevilerle kafayı bozmak şeklinde değildir. dangalağın biri çıkıp alevileri ensestle suçlamış, şurada yazan sünnilerin hiçbiri bu iftirayı desteklemiyor. buna mukabil kurumsallaşmış bir alevilere yönelik sünni terörü iddiası var. oturup bir düşünün, kimin iftirası daha büyük? biri ayaklarını geçeceğiniz yere uzatmışsa, adam gibi ikaz ederseniz, karşınızdaki de adamsa, ayaklarını toplar, kusura bakma bile diyebilir. "mahsus mu yapıyorsun lan, çeksene ayaklarını" şeklinde olaya girerseniz "deli midir nedir" bakışıyla karşılaşırsınız, psikopatın birine çatmışsanız kıçınıza tekmeyi yersiniz. yok, eğer gerçekten adam değilsek, pislikleriyle yüzleşmesi gereken canilersek, konuşarak neyi çözeceğiz? karşılıklı çekeriz tabancayı kamayı, ortada sorun falan kalmaz.
(sirkencubin, 09.04.2008 23:54)


bu konuda sorunun önemli bir kısmı sünnilerin ne düşündüğü sorunudur, çünki niyet yargılamasından şikayet eden insanlar konuya niyet yargılayarak girmektedir. sorun bir kısım alevilerin sorunlarını anlatma yolu olarak itham ve isnat yolunu seçmiş olmalarıdır. sana atılan iftiradan şikayet etme yolun bana iftira atmak olursa bir yere varamayız. allame-i cihan olmayabilirim, ama en azından kendi niyetimin ne olduğunu senden iyi bilirim. "mağdurumu" doğru düzgün dinleyebilmem için önce akıllı uslu bir tarz seçmesi gerekiyor, patırtı çıkarmayı tercih ediyorsa ya akılsızdır, ya niyeti üzüm yemek değildir. üçüncü şık ne olabilir bilmiyorum, onu da sünnileri sünnilerden iyi tanıyan efendiler izah ediversin...
(sirkencubin, 10.04.2008 00:12)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder